ROZHOVOR s druhou kapitánkou Erikou Gállovou: Mladá Šalianka si podmanila lode

Robila na tankeroch, potom na kontajneroch, aj na nákladných lodiach s tuhými látkami. Posledné štyri roky pracuje na výletných lodiach.

Zlatica Gregorová

V súčasnosti je druhou kapitánkou na osobnej, 132 metrov dlhej lodi. Je milým dôkazom, že ak si človek ide za svojím cieľom, vždy do neho dôjde. Ponúkame vám prvú časť nášho rozhovoru.

Začiatky

K tomuto zaujímavému povolaniu prišla Erika Gállová zo Šale vďaka šťastnej situácii. „V maturitný deň moja sesternica prišla s tým, že mám možnosť ísť pracovať na osobnú loď ako chyžná. Chcela som ísť pôvodne na vysokú školu, tak som si povedala, že fajn, zostala by som tam na rok a aspoň si zarobím na štúdium. Nakoniec som tam už 24 rokov. Medzičasom som si urobila aj vysokú školu,“ hovorí kapitánka Erika.

Rýnska kapitánka

Teraz sa plaví po Rýne, na vodách západnej Európy – Švajčiarsko, Holandsko, Belgicko, Nemecko, Francúzsko, je rýnskou kapitánkou, plavila sa aj po Dunaji i moriach, zálivoch, zátokách. Výletné lode prevážajú pasažierov do rôznych prístavov v rámci viacdňových alebo jednodňových výletov, podľa požiadaviek cestovnej agentúry. „Okrem iného ideme napríklad z Kolína do Amsterdamu. My tu cestu urobíme za 5 dní, ale všade stojíme, ideme cez Antverpy, potom do Rotterdamu, kde stojíme pol dňa, aby ľudia mohli ísť na výlety. Potom prídeme do Amsterdamu, odkiaľ sa cez noc dostaneme nazad do Kolína, potom už idú cestujúci domov,“ objasňuje šikovná kapitánka zo Šale.

Ak by vás zaujímalo, čo všetko treba urobiť pre to, aby ste sa mohli stať hlavou lode, tu je odpoveď skúsenej kapitánky Eriky Gállovej.

Minimálne 10 rokov

Človek musí mať minimálne päťročnú prax, pokým si vôbec môže urobiť kapitánske skúšky. Ani to však ešte neznamená, že je kapitán. To znamená iba to, že máte papiere, po ktorých nasleduje opäť riadna prax, v ktorej musíte dostatočne preukázať, že na to máte,“ vysvetľuje kapitánka zo Šale. Podľa Eriky Gállovej sa kvalitným kapitánom stane človek s minimálne desaťročnou praxou riadenia lode, aby sa mu všetky aj tie najmenšie detaily a situácie dostali poriadne pod kožu. Predsa len má na starosti celú posádku a musí si poradiť absolútne vo všetkom, či po ľudskej alebo technickej stránke, ktorá sa týka riadenia lode.

Z podpalubia na mostík

Ak by ste si mysleli, že kapitán má od začiatku na ružiach ustlané a narodil sa výhradne pre toto povolanie, mýlite sa. Aj on musí postupne vystúpať z podpalubia na kapitánsky mostík po malých krôčikoch. „Riadenie lode nie je jednoduché, my sme, ako hovorím, univerzálni vojaci. Začíname od čistenia a maľovania paluby, cez riadenie lode, manažment a ideme až na najvyšší post kapitána. Na každej pozícii sú iné postupy, začínam s tým, že sa naučím gro. Vlastne, každá jedna funkcia trvá asi 2 roky, kým sa ju človek poriadne naučí. Treba vynaložiť množstvo času a energie,“ vysvetľuje kapitánka.

Nenechajte si ujsť druhú časť nášho rozhovoru so šikovnou Šaliankou Erikou Gállovou, ktorú si môžete prečítať v najbližších dňoch.

Zdroj: Dnes24.sk