Peter Štrbo Rôzne

Prvý taxík vyrazil do ulíc Šale pred 85 rokmi, jazdil za 2 koruny!

Od vzniku prvej taxislužby v Šali uplynie tento rok 85 rokov. Písal sa rok 1927, keď sa obecné zastupiteľstvo rozhodlo udeliť licenciu na zriadenie osobnej taxi-služby. Pozrieme sa aj na to, ako sa rozvíjala hromadná doprava v našom meste v medzivojn

Licenciu dostal Ladislav Bordács (pamätníci si iste pamätajú dom Bordácsovcov neďaleko starého kina, stál asi na mieste terajšieho parkoviska pri budove mestského úradu), obecné zastupiteľstvo schválilo aj poplatok, ktorý bol 2 Kč na jeden kilometer. Pôvodne mala taxislužba iba jedno vozidlo, o desať rokov neskôr, v roku 1937 sa taxislužba rozšírila o ďalšie vozidlo. Prvými šoférmi taxi-služby boli Michal Takáč a František Rehák. Najčastejšími trasami boli cesty do Nitry, Nových Zámkov a Bratislavy. K osobnej taxislužbe sa časom pridala aj nákladná, túto službu vykonával Zoltán Lahita, ktorý sa neskôr venoval aj osobnej taxislužbe.

Okrem osobnej taxislužby vydalo obecné zastupiteľstvo licenciu aj na dopravu osôb hromadným dopravným prostriedkom. Prvý súkromný autobus v Šali mal známy automechanik a futbalový brankár ŠŠK Štefan Béhr, ktorý prepravoval aj futbalistov na zápasy. Najčastejšie prepravoval osoby na trase Šaľa-Diakovce-Pered-Žiharec-Vlčany-Neded. Zaujímavé boli aj ceny lístkov (hlavne v porovnaní s dneškom), do Diakoviec cestujúci zaplatil 2 Kč, do Vlčian 7 Kč, do Nededu 8 Kč.

Od roku 1927 československé dráhy zaviedli aj autobusovú prepravu do Močenku, Šoporne, Hájskeho, Paty a Nitry, aby bolo pre občanov zabezpečené spojenie do župného mesta. Od roku1929 zaviedli dráhy i autobusovú prepravu do Nededu. V tej dobe už premával smerom do Nededu aj osobný vlak, známa to ,,čángovica“. Pôvodne to bol parovlak, od roku 1933 bol nahradený motorovým vlakom.

[size=13]Ako sa Šaľania prepravovali pred zriadením prvej taxislužby?[/size]

Po prvej svetovej vojne bolo v Šali približne 60 – 70 roľníckych povozov. O furmanov teda nebola núdza v žiadnom ročnom období. Motorizácia však neobišla ani Šaľu. Prvé osobné auto sa objavilo v Šali v roku 1925 a vlastnil ho mechanik Klusáček. Bol to ojazdený frontový kabriolet s vysúvacou plátennou strechou a pravostranným riadením. Vieme aj kto bol prvým traktoristom v Šali. Traktor s celokovovými kolesami obsluhoval ako prvý František Szabo, „mašinu“ zakúpilo družstvo niekoľkých roľníkov, prikúpili k nemu aj vlečku, pluhy a mláťačku.

Za 85 rokov sa dopravná situácia v meste zásadne zmenila, dnes sú na dennom poriadku zápchy, nehody a obrovské problémy s parkovaním.

[blockquote][si­ze=13]Pripravil: Július Morávek Bližšie: K. Šmida – Šaľa medzi dvoma vojnami, vydané v roku 2000 Foto: sala.sk[/size][/bloc­kquote]

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM