Online nakupovanie prináša výhody, ale aj riziká
Polovica z takmer dvoch miliónov slovenských domácností má prístup na internet, ktorý Slováci čoraz častejšie využívajú aj na nakupovanie.
„Internetoví predajcovia majú v porovnaní s tradičnými obchodmi
nižšie prevádzkové náklady. Preto môže byť pri online nakupovaní cena
pre zákazníka výhodnejšia. Ceny tovarov a služieb sa dajú na internete aj
oveľa jednoduchšie porovnať. Z obchodu do obchodu totiž prebehnete jedným
klikom,“ povedala pre TASR marketingová manažérka nákupného
spoločenstva Lyoness Ivana Štefancová.
Zároveň upozornila, že online nakupovanie v sebe skrýva aj isté riziká.
//„Tým najväčším stále ostáva, že si zákazníci tovar pred kúpou
nemôžu vyskúšať sami na vlastnej koži,“ konštatovala. Preto radí
nájsť si pred kúpou čo najviac informácii a referencií o kupovanom tovare
či službe a nakupovať výhradne u overených obchodníkov.
Pri nakupovaní na internete tiež môžu nastať komplikácie po dodaní
výrobku. Medzi typické patria nesprávna veľkosť či strih oblečenia,
rozdielne technické parametre elektroniky alebo kupujúci dostane iný
výrobok, ako si objednal. „V takýchto prípadoch môže spotrebiteľ
hľadať oporu v zákone. Ten mu umožňuje vrátiť tovar bez udania dôvodu
predajcovi do siedmych pracovných dní od dátumu doručenia. Predajca musí
následne tovar prevziať späť, respektíve nepokračovať v poskytovaní
služby, a najneskôr do 15. kalendárnych dní vrátiť zákazníkovi
peniaze,“ //vysvetlila Štefancová. Toto pravidlo sa však nevzťahuje na
tovar zhotovený podľa požiadaviek kupujúceho, rýchlokaziaci sa tovar,
rozbalené PC programy, či lotérie a podobné hry.
Online obchody neobišiel ani súčasný trend zavádzania vernostných
programov. „Predajcovia sú v časoch tvrdej cenovej konkurencie ochotní
vzdať sa časti svojho zisku v prospech verného zákazníka, ktorý sa
opätovne vráti. Avšak, ak by sa spotrebitelia viazali na vernostný program
iba jedného e-shopu, stratili by spomínanú výhodu širokej ponuky, ktorú
online nakupovanie prináša,“ //poznamenala Štefancová. Preto odporúča
nájsť taký vernostný systém, ktorý pod sebou združuje viacero
internetových predajcov.
Na tovar zakúpený na internete sa vzťahuje rovnaká dvojročná záručná
doba ako na tovar z kamenných predajní. Pri kúpe tovaru v zahraničí je
však možné, že miesta určené pre záručný servis nebudú na Slovensku.
//„Kupujúci by s tým teda mal vopred rátať,“ uzavrela.
Zdroj: TASR Foto. Ilustračné