Peter Štrbo Rôzne

Nepodliehajte tlaku pri nakupovaní darčekov

Ľudia by pred vianočnými sviatkami nemali podliehať mediálnym ani obchodným tlakom, ktoré ich nútia nakupovať viac ako treba.

„Jednoducho kupovať v istej miere a len to, čo potrebujem,“ odporúča sociologička Sylvia Porubänová. Pri zháňaní vianočných darčekov podľa nej treba zvážiť, aké dôsledky bude mať výdaj financií na rodinný rozpočet, či napríklad nehrozí zadlženie. Vyvarovať sa treba najmä hromadeniu nepotrebných vecí.
„Čaro Vianoc je natoľko silné, že ľudia podliehajú tlakom chtiac-nechtiac. Niekto vo väčšej miere, niekto v menšej.“ Tradične však býva, že vianočný typ nákupu nikdy nie je strohý ani racionálny.
Aj mimo Vianoc podľa sociologičky útočia na peňaženky ľudí mnohé akcie, ponuky či tlaky predajcov. „Pred Vianocami sme akoby povinní, máme pocit, že treba nakupovať a znášať veci.“
Sociologička varuje aj pred prehnaným nakupovaním vianočných prekvapení pre deti. Ratolesti najľahšie podliehajú tlaku z početných reklám. „Tomu musíte odolávať dvakrát, deti okamžite podliehajú, keď niečo vidia v reklame,“ hovorí Porubänová. Podľa nej ide až o zneužívanie detí, ktoré ešte nemajú vlastnú právnu subjektivitu ani vôľu rozoznať, že sú obeťami obchodníkov.
Rodinám by mohla pred Vianocami pomôcť diskusia, ktorá podľa sociologičky určite v mnohých prípadoch prebieha. „Je to dané možno finančným limitom,“ zdôvodnila.
Aj v rodinách, ktoré by si mohli dovoliť peňaženky otvoriť viac, podľa nej existuje snaha obmedziť materiálne darčeky. Porubänová odporúča namiesto hmotných potešení aj alternatívne trávenie sviatočných chvíľ či stanovenie finančného limitu na dary, ktorý by bol „výsostne symbolický“.

Zdroj: TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM