Most v Šali vynovili v roku 1976: Mohli ste po ňom ísť aj osemdesiatkou!

Šaliansky most je v poslednej dobe často prepieranou témou. Viete kedy sa začala nová mostná konštrukcia cez Váh stavať a ako to prebiehalo?

Zlatica Gregorová
Ilustračný obrázok k článku Most v Šali vynovili v roku 1976: Mohli ste po ňom ísť aj osemdesiatkou!
Foto: Zlatica Gregorová

Najprv sa na moste cez Váh vymenila časť skorodovaného zábradlia za nové – modrou farbou svietiace a tá druhá časť stále čaká na svoj deň. S horúcim počasím sa zase začalo čoraz viac dariť výmoľom a tak sa opäť pozornosť sústredila na most.

Naliehavosť problému

Podľa historických záznamov z Kroniky mesta Šaľa je zrejmé, že už v sedemdesiatych rokoch kompetentní usúdili, že pôvodná mostná konštrukcia už dosluhuje a je čas na výstavbu tej novej. S rastom populácie a automobilizmu bolo nutné pristúpiť k rýchlemu riešeniu, o čom sa hovorilo už v roku 1965.

Terajší nadpriehradový most cez Váh je vážnou bodovou závadou,ktorá značne narušuje plynulosť cestnej premávky.Vzhľadom k uvedeným skutočnostiam i ďalším politicko-hospodárskym aspektom naliehavosti problému cestnej dopravy cez Váh v Šali,predložil už v júni 1965 vtedajší Krajský investorský útvar Bratislava (úsek cestných a mostných stavieb) investičnú úlohu na výstavbu mostu cez Váh na štátnej ceste II. tr. č. 508 v Šali,“ uvádza sa v Kronike mesta.

O niečo neskôr – v 1973 roku sa výstavba začala. Teda pred štyridsiatimi piatimi rokmi. Dielo mal na starosti Cestný investorský útvar Bratislava. Budovanie konštrukcie stálo podľa dobových záznamov v tom čase 41 mil. Kčs (korún československých). Akým spôsobom stavbu vytvorili? „Výstavba bude moderným spôsobom posuvného debnenia a bude určite atrakciou pre obyvateľov mesta. 7.augusta 1973 stavenisko bolo odovzdané podniku Doprastav a tým prakticky začne celá stavba. V prvej etape to bude výstavba žeriavovej dráhy,“ uvádza zápis v kronike.

Skrátená výstavba

Zaujímavosťou bolo, že z pôvodných 44 mesiacov dobu výstavby vyše tisícmetrového úseku v rámci šalianskeho mosta skrátili na 3 roky. Dokončenie bolo v pláne v roku 1976. Stavenisko bolo povereným pracovníkom odovzdané 7. augusta 1973. „Nový most je navrhnutý s ohľadom na splavnenie Váhu. Stavebná dráha je 2×40m po oboch stranách jedného z pilierov mostu.Maximálna plavebná hladina zabezpečí prejazdnú výšku 6,5m pre riečne lode a ostatné plavidlá. Most má byť odovzdaný do užívania v druhej polovici roka 1976,“ píše sa v Kronike mesta Šaľa.

Potrebný obchvat

Ako uvádzajú historické informácie, po novom moste sa po jeho otvorení, v roku 1976 mohlo jazdiť aj 80 – kilometrovou rýchlosťou. Tento záznam po rokoch znie tragikomicky. Dnes by sa vodiči prechádzajúci mostom vzhľadom na výmole a kilometre siahajúce kolóny takúto rýchlosť nemohli dovoliť. Veľkou pomocou by bola plánovaná výstavba obchvatu, ktorá by zaťažujúcu premávku na moste odľahčila.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame