NDS chce spoplatniť ďalšie úseky ciest: Dotknúť by sa to malo 225 km komunikácií
Rezort dopravy potvrdil, že o prípadnom rozširovaní spoplatnenia, ale aj zmenách v sadzbách mýta sa rokuje. Mýto by sa malo platiť na nových šiestich úsekoch ciest I. triedy na západe, severe i východe Slovenska v dĺžke vyše 225 kilometrov.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. priznala, že sa uvažuje o rozšírení spoplatnenia na ďalších hlavných cestách v uvedenej dĺžke, neuviedla však, na ktorých úsekoch. Podľa diaľničiarov ide o úseky so značným podielom ťažkej tranzitnej dopravy.
Navrhované úseky na spoplatnenie
Automobily nad 3,5 tony môžu v budúcom roku platiť mýto navyše na cestách I. triedy č. 51 Nitra – Levice – Hontianske Nemce (58,3 km), č. 75 Nové Zámky – Šarovce – Dolné Semerovce (53,6 km), č. 70 Dolný Kubín – Kraľovany (11,2 km), č. 18 Vranov nad Topľou – Hanušovce nad Topľou – Lipníky (25,3 km), č. 15 Vranov n/T – Domaša – Stropkov (35,6 km) a č. 79 Vranov n/T – Hriadky – Trebišov – Slovenské Nové Mesto (41,5 km).
Vyplýva to z návrhu, o ktorom ministerstvo dopravy a NDS nedávno už rokovali s dopravcami. Rezort dopravy potvrdil, že o prípadnom rozširovaní spoplatnenia, ale aj zmenách v sadzbách mýta sa rokuje.
Dĺžka šiestich navrhovaných úsekov hlavných ciest na platenie mýta predstavuje vyše 225 km v extravilánoch, teda v nezastavaných častiach. Celkovo sú tieto úseky totiž dlhé okolo 290 km.
V intravilánoch miest a obcí sa mýto zatiaľ neplatí. Po novom by malo byť spoplatnené využitie diaľničných úsekov aj na území Bratislavy, ale iba pre tranzitnú dopravu.
O spoplatnení sa stále rokuje
„Národná diaľničná spoločnosť pripravuje v spolupráci s ministerstvom dopravy komplexný balík úprav systému elektronického výberu mýta. Navrhované úpravy sú predmetom rokovaní rôznych pracovných skupín, preto sa k otvoreným otázkam nebudeme vyjadrovať,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík. Dodal, že podrobnosti neuvedú, pokiaľ nedosiahnu úplnú dohodu o zmenách v mýte na úrovni ministerstva.
Pripravujú nový zákon
Rezort dopravy potvrdil, že v súčasnosti sa končí príprava návrhu nového zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. „Zmeny v sadzbách mýta a prípadné rozširovanie spoplatnenia sú predmetom diskusií. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že zmena sadzieb mýta by mala viac zohľadňovať princíp užívateľ platí a znečisťovateľ platí,“ informovalo ministerstvo. O konkrétnych podrobnostiach je podľa rezortu zatiaľ predčasné hovoriť, s dopravcami a samosprávami však o tejto téme rokuje.